22 Nov 2012

JOURNAL - Kepentingan Bahasa Ketiga sebagai modul wajib di dalam SMK Pengendalian Pelancongan Kolej Komuniti


Kepentingan Bahasa Ketiga sebagai modul wajib di dalam Sijil Modular Kebangsaan Malaysia Pengendalian Pelancongan di Kolej Komuniti Sungai Siput

aZakina Izienty Bt. Zainal, bRizuan B. Zainal, cRashidah Bt. Abu Bakar

aProgram Pelancongan & Pengembaraan, e-mail: zakinaizientyz@yahoo.com
bProgram Pelancongan & Pengembaraan, e-mail: ritzwan78@yahoo.com
cProgram Pelancongan & Pengembaraan, e-mail: she_kendy@yahoo.com

Kolej Komuniti Sungai Siput



1. Pengenalan
                
            Kepentingan sektor pelancongan bukan sahaja sebagai sumber pendapatan negara tetapi juga mampu menjadi wadah penampilan kepada kepelbagaian dan perpaduan rakyat di dalam negara ini. Datuk Seri Najib Tun Razak dalam akhbar Utusan Malaysia (9 Feb 2010) menyatakan negara Malaysia telah ditampilkan di dalam  senarai “Lonely Planet” (Penerbit Panduan Pelancongan Terbesar Dunia) sebagai 10 destinasi utama untuk dilawati pada 2010. Dengan perkembangan pesat yang positif industri pelancongan di Malaysia, semua pihak memainkan peranan penting samada melibatkan diri secara lansung atau tidak lansung. Sebagai pemain utama di dalam industri pelancongan, bahasa ketiga dilihat dapat membantu pengurusan dan pekerjaan dilaksanakan.”As the world becomes a global village and organizations seek multi-talented people, knowing a foreign language is becoming a rule rather than an exception.” (Micheal Oriedo, 2011). Oleh yang demikian, penggunaan bahasa ketiga dilihat adalah satu keperluan dan amat penting sebagai medium komunikasi di dalam setiap urusan terutamanya dalam bidang pelancongan.




1.1.  Penyataan Masalah
           
Sijil Kolej Komuniti Pengendalian Pelancongan di Kolej Komuniti Sungai Siput menawarkan 4 Sijil Modular kebangsaan (SMK) iaitu Pemanduan Pelancongan Bandar, Pemanduan Pelancongan Alam Semulajadi, Ketua Kumpulan Rombongan dan Pemanduan Pelancongan Setempat. Semua modul tersebut secara asasnya melatih dan mengaplikasikan teknik-teknik menjadi seorang pekerja mahir bidang pelancongan yang berkemahiran, berpengetahuan dan berlesen sekaligus menghasilkan lulusan yang boleh melibatkan diri di dalam perniagaan khususnya bidang pelancongan seperti agensi pelancongan, hotel dan resort. Persoalan yang timbul, adakah wajar bahasa ketiga dijadikan sebagai salah satu modul wajib kepada pelajar-pelajar ini?

1.2. Objektif Kajian

Kajian ini dilakukan bertujuan:

1.2.1. Mengkaji keperluan bahasa
          ketiga sebagai modul wajib Sijil
          Kolej Komuniti Pengendalian
          Pelancongan.
1.2.2. Mengkaji kepentingan bahasa
          ketiga dalam membina kerjaya
          pelajar.



1.3. Skop Kajian

            Kajian ini dilakukan kepada semua pelajar Sijil Modular Kebangsaan (SMK) 1 dan 2 Kolej Komuniti Sungai Siput.

2. Tinjauan Literatur

Definisi Pemandu
Pelancong, seperti yang dinyatakan di dalam Akta Industri Pelancongan (subseksyen 24(1)) ialah orang yang memberikan perkhidmatan kepada pelancong atau mana-mana orang lain dengan memandu mereka demi bayaran apabila melancong. Menurut definisi dari European Committee for Standardization pula, pemandu pelancong bermaksud seseorang yang membawa pelancong menggunakan pilihan bahasa pelancong, menerangkan kebudayaan dan sejarah semulajadi dalam sesuatu kawasan dan mempunyai sijil kemahiran tertentu (Wikipedia, Mac 2010).

Beberapa penyelidikan dan kajian telah dijalankan untuk mengetahui kepentingan bahasa ketiga khususnya untuk pelajar di dalam bidang pelancongan. (Devito,2003; Maloney,2004; Adler and Rodman,2000; Wood,2006; Thitthongkam and Walsh,2009) menyatakan bahawa penguasaan bahasa asing adalah sangat penting di dalam industri pelancongan.

Penguasaan bahasa ketiga juga dikatakan penting di dalam komunikasi seharian di mana bahasa ketiga menjadi media komunikasi yang banyak berlaku dalam penghidupan sama ada secara lisan atau komunikasi verbal. (Zawawi Ismail, 2011, Universiti Malaya). Pelajar yang pernah menyertai program bahasa asing di sekolah didapati mempunyai potensi untuk berjaya dan mendapat gred markah yang lebih tinggi di kolej berbanding pelajar-pelajar lain. (Horn & Kojaku 2001). Bastian (1980) juga menyatakan pelajar lepasan sekolah tinggi yang pernah mempelajari bahasa asing mempunyai keputusan yang cemerlang di dalam ujian Bahasa Inggeris berbanding dengan pelajar yang tidak mempunyai kemahiran bahasa asing. Beberapa kajian juga telah menunjukkan melalui Ujian Kecerdasan Verbal dan Non-verbal yang dijalankan membuktikan bahawa individu yang kompeten dalam pelbagai bahasa adalah  lebih berjaya dan efisien dari individu yang mengetahui hanya satu bahasa.(Bruck, Lambert and Tucker,1974; Hakuta,1986; Weatherford,1986).

Kepentingan bahasa ketiga juga dikaitkan dengan bidang kerjaya seseorang pemandu pelancong iaitu melalui kaedah komunikasi yang baik amat penting dalam mempertingkatkan identiti seseorang pemandu pelancong. (Zalika, 2009). Selain itu, ia juga dapat memudahkan urusan pekerjaan dan membantu meningkatkan keupayaan bekerja (Cohen,1996). Penguasaan bahasa asing juga sekaligus dapat mencambahkan kemahiran intelektual, memudahkan aktiviti pelancongan, membuka peluang pekerjaan dan membantu individu tersebut mempelajari tentang adat budaya pelbagai bangsa dan kaum. (National Research Council 2007). Melalui soal selidik yang dilakukan oleh Grosse (2004) ke atas 581 alumni dari The American Graduate School of International Management di Glendale, Arizona, mendapati kebanyakan responden menyatakan mereka mendapat kelebihan dan kebaikan setelah mempelajari bahasa asing dan budaya masyarakat lain.Bukan sahaja kelebihan dari segi peluang pekerjaan malah ia dapat memenuhi keperluan peribadi, mendisiplinkan pemikiran mental dan mengkayakan budaya hidup.Pelajar yang menguasai bahasa asing juga mempunyai peluang pekerjaan yang lebih cerah. (Carreira & Armengol, 2001)

3. Metodologi Kajian
           
            Kajian ini berbentuk soal selidik yang dijalankan ke atas pelajar SMK Pemanduan Pelancongan Alam Semulajadi, ambilan Januari 2011 iaitu seramai 26 orang di Kolej Komuniti Sungai Siput.
Set soal selidik yang disediakan adalah mengikut garis panduan yang ditetapkan dan bersesuaian dengan rekabentuk kajian yang dijalankan. Set soalan soal selidik mempunyai 3 bahagian iaitu bahagian A tentang data demografi / nominal responden. Bahagian B pula berkaitan dengan soalan-soalan mengikut persoalan kajian yang dijalankan berbentuk skala likert manakala bahagian C pula untuk mendapatkan komen dari responden.


Bibliografi

Adler,R.B., and Rodman.G (2000).
Understanding Human
Communication. 7th Ed.,
Harcourt College Publishers.
Orlando.
Bastian,T.R. (1980). An investigation
into the effects of second
language learning on
achievement in English.
Boise,ID: University of Idaho.
Bruck, Margaret, Wallace E. Lambert
& Richard Tucker (1974).
Bilingual Schooling through
the Elementary Grades: the St.
Lambert Project at Grade
Seven. Language Learning 24,
no. 2:183-204.
Carreira, M.C., & Armengol,R. (2001).
Professional opportunities for heritage language speakers. In J.K. Peyton, D.A. Ranard, & S.McGinnis (Eds.). Heritage languages in America: Preserving a national resource. McHenry, IL, and Washington, DC: Delta Systems and Center for Applied Linguistics.
Cohen,E. (1996). Thai Tourism: Hill
Tribes, Islands and Open-
Ended Prostitution. White
Lotus,Bangkok.
Devito,J.A. (2003). Human
Communication: The Basic
Course. 9th Ed. Allyn and
Bacon, Boston.
European Committee for
Standardization (March 2010).
‘Tour
Guide’ .http://en.wikipedia.org/
wiki/Tour_guide.
Hakuta, Kenji. (1986). Cognitive
Development of Bilingual Children. Los Angeles: University of California: Center for Language Education and Research.
Horn, L., & Kojaku, L.K. (2001). High
school academic curriculum and the persistence path through college: Persistence
and transfer behavior of undergraduates 3 years after entering 4-year institutions. Washington, DC:
U.S. Department of Education, Office of Educational Research and Improvement.
Malaysia; International Law Book
Services, Legal Research
Board (1992). Tourism         Industry Act 1992 (Act 482)
and Regulations; & Malaysia
Tourism Promotion Board Act
1992 (Act 481): as at 1st
November 2007.International
Law Book Services: Sole
Distributor,Gloden Books
Centre.
National Research Council, Center for
Education (2007):
International Education and
Foreign Languages: Keys to
Securing America’s Future.
Committee to Review the Title
VI and Fullbright-Hays
International Education
Programs, Mary Ellen
O’Connell and Janet
L.Nortwood, editors, U.S.
Department of State: National
Security Language Initiative
<http://www.state.gov/r/pa/prs/
ps/2006/58733.htm>
The Standard On-Line (16th May
2011). “Learning a foreign
language will give you a
competitive edge”: Micheal
Oriedo. http://www.standardm
edia.co.ke/education/InsidePag
e.php?id=2000033578&cid=31
6&story=Learning%20a%20for
eign%20language%20will%20
give%20you%20a%20competit
ive%20edge
Thitthongkam,T. and Walsh,J.C.
(2009). The need for language
skills training for tourism
company staff in the Thai
tourism industry: managerial
perspectives. Proceedings of
the 3rd International
Colloquium on Tourism and
Leisure (ICTL) 2009. 6th-9th
July, Bangkok,
Thailand.http://www.ictlconference.com/ Accessed 20thDecember 2009.
Utusan Melayu On-line (9 November
2009).”Jumlah kemasukan Pelancong Meningkat”: Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak. <http://www.utusan.com. my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0210&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm&TB_iframe=true&height=400&width=600>
Weatherford, H. Jerold. (1986).
Personal Benefits from Foreign
Language Study. Washington,
DC: ERIC Clearinghouse on
Languages and Linguistics.
Wood,J.T. (2006). Communication
Mosaics : An Introduction to
the Field of Communication, 4th
Ed. Wadsworth Thomson
Learning, Belmont.
Zalika Adam (2009). Penggunaan
Bahasa Arab Dalam
Komunikasi Pemandu
Pelancong Ke Arah
Memperkenalkan Malaysia.
International Islamic
University Malaysia.
Zawawi Ismail (2011). Teknik
Pengajaran Kemahiran
Bertutur Bahasa Arab Di
SMKA Di Malaysia. Fakulti
Pendidikan Universiti Malaya.
























No comments:

Post a Comment