Kepentingan Bahasa Ketiga sebagai modul
wajib di dalam Sijil Modular Kebangsaan Malaysia Pengendalian Pelancongan di
Kolej Komuniti Sungai Siput
aZakina
Izienty Bt. Zainal, bRizuan B. Zainal, cRashidah Bt. Abu
Bakar
aProgram
Pelancongan & Pengembaraan, e-mail: zakinaizientyz@yahoo.com
bProgram
Pelancongan & Pengembaraan, e-mail: ritzwan78@yahoo.com
cProgram
Pelancongan & Pengembaraan, e-mail: she_kendy@yahoo.com
Kolej Komuniti Sungai Siput
1. Pengenalan
Kepentingan sektor pelancongan bukan sahaja sebagai sumber
pendapatan negara tetapi juga mampu menjadi wadah penampilan kepada
kepelbagaian dan perpaduan rakyat di dalam negara ini. Datuk Seri Najib Tun
Razak dalam akhbar Utusan Malaysia
(9 Feb 2010) menyatakan negara Malaysia
telah ditampilkan di dalam senarai
“Lonely Planet” (Penerbit Panduan Pelancongan Terbesar Dunia) sebagai 10
destinasi utama untuk dilawati pada 2010. Dengan perkembangan pesat yang
positif industri pelancongan di Malaysia ,
semua pihak memainkan peranan penting samada melibatkan diri secara lansung
atau tidak lansung. Sebagai pemain utama di dalam industri pelancongan, bahasa
ketiga dilihat dapat membantu pengurusan dan pekerjaan dilaksanakan.”As the world becomes a global village and
organizations seek multi-talented people, knowing a foreign language is
becoming a rule rather than an exception.” (Micheal Oriedo, 2011). Oleh
yang demikian, penggunaan bahasa ketiga dilihat adalah satu keperluan dan amat
penting sebagai medium komunikasi di dalam setiap urusan terutamanya dalam
bidang pelancongan.
1.1. Penyataan
Masalah
Sijil
Kolej Komuniti Pengendalian Pelancongan di Kolej Komuniti Sungai Siput menawarkan
4 Sijil Modular kebangsaan (SMK) iaitu Pemanduan Pelancongan Bandar, Pemanduan
Pelancongan Alam Semulajadi, Ketua Kumpulan Rombongan dan Pemanduan Pelancongan
Setempat. Semua modul tersebut secara asasnya melatih dan mengaplikasikan
teknik-teknik menjadi seorang pekerja mahir bidang pelancongan yang
berkemahiran, berpengetahuan dan berlesen sekaligus menghasilkan lulusan yang
boleh melibatkan diri di dalam perniagaan khususnya bidang pelancongan seperti
agensi pelancongan, hotel dan resort. Persoalan yang timbul, adakah wajar
bahasa ketiga dijadikan sebagai salah satu modul wajib kepada pelajar-pelajar
ini?
1.2. Objektif Kajian
Kajian ini dilakukan
bertujuan:
1.2.1. Mengkaji keperluan
bahasa
ketiga sebagai modul wajib Sijil
Kolej Komuniti Pengendalian
Pelancongan.
1.2.2. Mengkaji kepentingan
bahasa
ketiga dalam membina kerjaya
pelajar.
1.3. Skop Kajian
Kajian ini dilakukan kepada semua pelajar Sijil Modular
Kebangsaan (SMK) 1 dan 2 Kolej Komuniti Sungai Siput.
2. Tinjauan Literatur
Definisi
Pemandu
Pelancong, seperti yang
dinyatakan di dalam Akta Industri Pelancongan (subseksyen 24(1)) ialah orang
yang memberikan perkhidmatan kepada pelancong atau mana-mana orang lain dengan
memandu mereka demi bayaran apabila melancong. Menurut definisi dari European Committee for Standardization pula,
pemandu pelancong bermaksud seseorang yang membawa pelancong menggunakan
pilihan bahasa pelancong, menerangkan kebudayaan dan sejarah semulajadi dalam
sesuatu kawasan dan mempunyai sijil kemahiran tertentu (Wikipedia, Mac 2010).
Beberapa
penyelidikan dan kajian telah dijalankan untuk mengetahui kepentingan bahasa
ketiga khususnya untuk pelajar di dalam bidang pelancongan. (Devito,2003;
Maloney,2004; Adler and Rodman,2000; Wood,2006; Thitthongkam and Walsh,2009)
menyatakan bahawa penguasaan bahasa asing adalah sangat penting di dalam
industri pelancongan.
Penguasaan
bahasa ketiga juga dikatakan penting di dalam komunikasi seharian di mana
bahasa ketiga menjadi media komunikasi yang banyak berlaku dalam penghidupan
sama ada secara lisan atau komunikasi verbal. (Zawawi Ismail, 2011, Universiti
Malaya). Pelajar yang pernah menyertai program bahasa asing di sekolah didapati
mempunyai potensi untuk berjaya dan mendapat gred markah yang lebih tinggi di
kolej berbanding pelajar-pelajar lain. (Horn & Kojaku 2001). Bastian (1980)
juga menyatakan pelajar lepasan sekolah tinggi yang pernah mempelajari bahasa
asing mempunyai keputusan yang cemerlang di dalam ujian Bahasa Inggeris
berbanding dengan pelajar yang tidak mempunyai kemahiran bahasa asing. Beberapa
kajian juga telah menunjukkan melalui Ujian Kecerdasan Verbal dan Non-verbal
yang dijalankan membuktikan bahawa individu yang kompeten dalam pelbagai bahasa
adalah lebih berjaya dan efisien dari
individu yang mengetahui hanya satu bahasa.(Bruck, Lambert and Tucker,1974;
Hakuta,1986; Weatherford,1986).
Kepentingan
bahasa ketiga juga dikaitkan dengan bidang kerjaya seseorang pemandu pelancong
iaitu melalui kaedah komunikasi yang baik amat penting dalam mempertingkatkan
identiti seseorang pemandu pelancong. (Zalika, 2009). Selain itu, ia juga dapat
memudahkan urusan pekerjaan dan membantu meningkatkan keupayaan bekerja (Cohen,1996).
Penguasaan bahasa asing juga sekaligus dapat mencambahkan kemahiran
intelektual, memudahkan aktiviti pelancongan, membuka peluang pekerjaan dan
membantu individu tersebut mempelajari tentang adat budaya pelbagai bangsa dan
kaum. (National Research Council 2007). Melalui soal selidik yang dilakukan
oleh Grosse (2004) ke atas 581 alumni dari The American Graduate School of
International Management di Glendale, Arizona, mendapati kebanyakan responden
menyatakan mereka mendapat kelebihan dan kebaikan setelah mempelajari bahasa
asing dan budaya masyarakat lain.Bukan sahaja kelebihan dari segi peluang
pekerjaan malah ia dapat memenuhi keperluan peribadi, mendisiplinkan pemikiran
mental dan mengkayakan budaya hidup.Pelajar yang menguasai bahasa asing
juga mempunyai peluang pekerjaan yang lebih cerah.
(Carreira & Armengol, 2001)
3. Metodologi Kajian
Kajian ini berbentuk soal selidik yang dijalankan ke atas
pelajar SMK Pemanduan Pelancongan Alam Semulajadi, ambilan Januari 2011 iaitu seramai
26 orang di Kolej Komuniti Sungai Siput.
Set
soal selidik yang disediakan adalah mengikut garis panduan yang ditetapkan dan
bersesuaian dengan rekabentuk kajian yang dijalankan. Set soalan soal selidik
mempunyai 3 bahagian iaitu bahagian A tentang data demografi / nominal responden.
Bahagian B pula berkaitan dengan soalan-soalan mengikut persoalan kajian yang
dijalankan berbentuk skala likert manakala bahagian C pula untuk mendapatkan
komen dari responden.
Bibliografi
Adler,R.B., and Rodman.G
(2000).
Understanding Human
Communication. 7th
Ed.,
Bastian,T.R. (1980). An investigation
into the effects of second
language learning on
achievement in English.
Bruck,
Margaret, Wallace E. Lambert
& Richard Tucker (1974).
Bilingual Schooling
through
the Elementary Grades:
the St.
Lambert Project at Grade
Seven. Language Learning 24,
no. 2:183-204.
Carreira, M.C.,
& Armengol,R. (2001).
Professional opportunities for heritage language
speakers. In J.K. Peyton, D.A. Ranard, & S.McGinnis (Eds.). Heritage
languages in America :
Preserving a national resource. McHenry , IL , and Washington ,
DC : Delta Systems and Center for
Applied Linguistics.
Cohen,E. (1996). Thai Tourism: Hill
Tribes, Islands and
Open-
Ended Prostitution. White
Lotus,Bangkok .
Devito,J.A. (2003). Human
Communication:
The Basic
Course.
9th Ed. Allyn and
Bacon,
Boston .
European Committee for
Standardization
(March 2010).
‘Tour
Guide’ .http://en.wikipedia.org/
wiki/Tour_guide.
Hakuta, Kenji.
(1986). Cognitive
Development of Bilingual
Children. Los Angeles : University
of California : Center for
Language Education and Research.
Horn, L., & Kojaku, L.K. (2001). High
school academic curriculum and the persistence path
through college: Persistence
and transfer behavior of undergraduates 3 years after
entering 4-year institutions. Washington , DC :
Services,
Legal Research
Board
(1992). Tourism Industry Act 1992 (Act 482)
and Regulations; & Malaysia
Tourism Promotion Board Act
1992 (Act 481): as at 1st
November 2007.International
Law
Book Services: Sole
Distributor,Gloden
Books
Centre.
National Research Council,
Center for
Education
(2007):
International Education and
Foreign Languages: Keys to
Securing America ’s Future.
Committee
to Review the Title
VI
and Fullbright-Hays
International
Education
Programs,
Mary Ellen
O’Connell
and Janet
L.Nortwood,
editors, U.S.
Department
of State: National
Security
Language Initiative
<http://www.state.gov/r/pa/prs/
ps/2006/58733.htm>
The Standard On-Line (16th
May
2011). “Learning a foreign
language will give you a
competitive edge”:
Micheal
Oriedo. http://www.standardm
edia.co.ke/education/InsidePag
e.php?id=2000033578&cid=31
6&story=Learning%20a%20for
eign%20language%20will%20
give%20you%20a%20competit
ive%20edge
Thitthongkam,T. and
Walsh,J.C.
(2009).
The need for language
skills training for tourism
company staff in the Thai
tourism industry: managerial
perspectives.
Proceedings of
the
3rd International
Colloquium
on Tourism and
Leisure
(ICTL) 2009. 6th-9th
July,
Bangkok ,
Utusan Melayu On-line (9
November
2009).”Jumlah kemasukan Pelancong Meningkat”: Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak.
<http://www.utusan.com.
my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0210&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm&TB_iframe=true&height=400&width=600>
Weatherford, H.
Jerold. (1986).
Personal Benefits from
Foreign
Language Study. Washington ,
DC: ERIC Clearinghouse on
Languages and Linguistics.
Wood,J.T. (2006). Communication
Mosaics : An Introduction to
the Field of Communication, 4th
Ed. Wadsworth Thomson
Learning,
Belmont .
Zalika Adam (2009). Penggunaan
Bahasa Arab Dalam
Komunikasi Pemandu
Pelancong Ke Arah
Memperkenalkan Malaysia .
International
Islamic
University
Malaysia .
Zawawi Ismail (2011).
Teknik
Pengajaran Kemahiran
Bertutur Bahasa Arab Di
SMKA Di Malaysia. Fakulti
Pendidikan Universiti
Malaya .
No comments:
Post a Comment