KEPADA SEMUA PELAJAR SPP3 (KETUA ROMBONGAN) , SILA JAWAB SOALAN DI BAWAH: (1) Senaraikan situasi kecemasan yang mungkin berlaku sewaktu lawatan dan nyatakan pelan kontigensi yang perlu dilakukan oleh seorang Ketua Rombongan?
contoh situasi kecemasan : pelancong meninggal / mati cara mengatasinya : TL perlu telefon pikah polis, pihak hospital untuk mengesahkan pelancong tersebut meninggal. Selepas itu, TL telefon agensi pelancongan untuk memberitahu tentang kematian pelancong, selepas itu, TL perlu telefon waris @ kedutaan si mati agar jenazah dapat di hantar ke negara si mati.
Contoh situasi kecemasan : Berlaku rusuhan berdekatan di tempat lawatan. Cara untuk mengatasinya ialah membawa pelancong ke tempat yang selamat.Terangkan kepada pelancong ape yang terjadi.Meminta maaf kepada pelancong dan membawa pelancong ke tempat lawatan yang lain yang sama harga dengan tempat lawatan.
contoh situasi kecemasan : kehilangan pasport dan visa. cara untuk mengatasinya ialah >laporkan pada pihak berkuasa >telefon pihak agensi pelancongan >simpan satu salinan bagi setiap para pelancong yang datangg. >simpan tentang rekod kebenaran mereka
Contoh situasi kecemasan:kerosakan bas cara mengatasinya ialah meminta maaf kepada pelancong terlebih dahulu kerana bas yang dinaiki maengalami kerosakan,dan telefon agensi pelancongan supaya dapat minta bas dari agensi pelancongan di negara yang dilawati untuk menghantar bas.
^^ Maklumkan kepada pelancong bahawa penerbangan ditangguhkan di atas alasan-alasan tertentu.
^^ Minta pelancong bersabar.
^^ Jika penerbangan ditangguh melebihi 2 jam Tour Leader boleh membenarkan pelancong untuk berjalan-jalan disekitar airport sama ada untuk makan atau membeli barang.
^^ Maklumkan kepada pelancong untuk berkumpul satu jam sebelum penerbangan tersebut.
1.Kontigensi -Pelancong meniggal dunia *Cara pengedalian -Memberitahu kepada pihak berkuasa untuk pengesahan kematian -memberitahu pihak kedutaan -memberitahu kepada pihak agensi -memberi tahu kepada keluarga si mati 2.Kontigensi -Pelancong kehilangan pasport *Cara pengendalian -Bawa pelancong melaporkan diri dengan segera ke bahagian penguatkuasa. -ke kedutann besar Malaysia di Negara yang di lawati -memberitahu juga kepada pihak agensi - Ambil bukti kemasukan (senarai pelancong) 3.Kontigensi -Tempat lawatan tutup *Cara pengendalian -Minta maaf kepada pelancong -Bawa pelancong ke tempat lain yang mempunyaipembayaran yang sama harga atau kurang -Dengan persetujuan pelancong -Memberitahu pihak agensi tentang perubahan yang berlaku 4.Kontigensi -Kenderaan rosak /Bas * Cara pengendalian - Minta maaf kepada pelancong tentang kesulitan yang berlaku -Betulkan kenderaan tersebut bersama TL,TG dan Koc Kapten jika boleh. -Call agensi untuk meminta pengangkutan lain.
Contoh Situasi Kecemasan : Tempat Lawatan Sedang Di Baikpulih. Cara Mengatasi : Menukarkan ke tempat lawatan yang lain yang sama harga ataupun kurang daripada harga bayaran tempat asal.TL perlu meminta persetujuan daripada pelancong tentang bayaran tambahan yang akan dikenakan.TL juga boleh menggunakan duit kotigensi sebagai bayaran tambahan tersebut.TL perlu memaklumkan kepada pihak agensi tentang perubahan itinerari lawatan.Memohon maaf kepada pelancong tentang perubahan itinerari lawatan tersebut.
contoh situasi kecemasan : pelancong sakit cara mengatasi : TL tanya pelancong tentang keadaan pelancong, selepas itu, beri bantuan awal jika perlu, dan TL nasihatkan pelancong untuk berjumpa dengan doktor dan TL perlu bawa pelancong ke hospital yang berdekatan
PELAN KONTIGENSI 1. KEHILANGAN DOKUMEN VISA ATAU PASSPORT • LAPORKAN PADA PIHAK BERKUASA POLIS • MENYIMPAN SATU SALINAN BAGI SETIAP PARA PELANCONG YANG DATANG • SIMPAN TENTANG REKOD KEBENARAN MEREKA
2. PERUBAHAN ITENARI LAWATAN • MAKLUMKAN PADA AGENSI PELANCONGAN TENTANG PERKEMBANGAN TERBARU • MENGESYORKAN TENTANG TEMPAT-TEMPAT MENARIK AKN DIUBAH DALAM JADUAL • MAKLUMKAN PADA PIHAK YANG BERKAITAN SEBAGAI CONTOH PIHAK HOTEL,RESTAURANT,PEMANDU BAS • DAPATKAN PERSETUJUANPELANCONG TENTANG PERUBAHAN YANG DIBUAT • SIMPAN SATU SALINAN TANTANGAN PELANCONG
3. PELANCONG YANG SAKIT • BAWA PELANCONG UNTUK PERGI KE HOSPITAL YANG BERDEKATAN • BAWA PELANCONG KE HOSPITAL UNTUK DAPATKAN RAWATAN YANG SELANJUTNYA
4. PELANCONG MATI ATAU MENINGGAL • TOUR LEADER AKAN TELEFON AGENSI PELANCONGAN UNTUK INFORMKAN TENTANG KEMATIAN PELANCONG • TOUR LEADER AKAN TELEFON POLIS DAN PIHAK AGENSI
contoh situasi kecemasan : pelancong meninggal / mati
ReplyDeletecara mengatasinya : TL perlu telefon pikah polis, pihak hospital untuk mengesahkan pelancong tersebut meninggal. Selepas itu, TL telefon agensi pelancongan untuk memberitahu tentang kematian pelancong, selepas itu, TL perlu telefon waris @ kedutaan si mati agar jenazah dapat di hantar ke negara si mati.
Contoh situasi kecemasan : Berlaku rusuhan berdekatan di tempat lawatan.
ReplyDeleteCara untuk mengatasinya ialah membawa pelancong ke tempat yang selamat.Terangkan kepada pelancong ape yang terjadi.Meminta maaf kepada pelancong dan membawa pelancong ke tempat lawatan yang lain yang sama harga dengan tempat lawatan.
contoh situasi kecemasan : kehilangan pasport dan visa.
Deletecara untuk mengatasinya ialah >laporkan pada pihak berkuasa
>telefon pihak agensi pelancongan
>simpan satu salinan bagi setiap para pelancong
yang datangg.
>simpan tentang rekod kebenaran mereka
Contoh situasi kecemasan:kerosakan bas
ReplyDeletecara mengatasinya ialah meminta maaf kepada pelancong terlebih dahulu kerana bas yang dinaiki maengalami kerosakan,dan telefon agensi pelancongan supaya dapat minta bas dari agensi pelancongan di negara yang dilawati untuk menghantar bas.
Situasi kecemasan : No-show passenger
ReplyDelete^^ Tour leader menghubungi pelancong untuk bertanyakan sebab-sebab pelancong tersebut tidak hadir di lapangan terbang bagi mengikuti lawatan.
^^ Tour leader menghubungi travel agent bagi memaklumkan terdapat penumpang yang tidak dapat menyertai lawatan.
^^ Maklumkan juga kepada pelancong yang tidak hadir tersebut bahawa duit yang telah dibayar untuk mengikuti lawatan tidak akan dipulangkan kembali.
Situasi kecemasa : Flight Delay
ReplyDelete^^ Maklumkan kepada pelancong bahawa penerbangan ditangguhkan di atas alasan-alasan tertentu.
^^ Minta pelancong bersabar.
^^ Jika penerbangan ditangguh melebihi 2 jam Tour Leader boleh membenarkan pelancong untuk berjalan-jalan disekitar airport sama ada untuk makan atau membeli barang.
^^ Maklumkan kepada pelancong untuk berkumpul satu jam sebelum penerbangan tersebut.
1.Kontigensi
ReplyDelete-Pelancong meniggal dunia
*Cara pengedalian
-Memberitahu kepada pihak berkuasa untuk pengesahan kematian
-memberitahu pihak kedutaan
-memberitahu kepada pihak agensi
-memberi tahu kepada keluarga si mati
2.Kontigensi
-Pelancong kehilangan pasport
*Cara pengendalian
-Bawa pelancong melaporkan diri dengan segera ke bahagian penguatkuasa.
-ke kedutann besar Malaysia di Negara yang di lawati
-memberitahu juga kepada pihak agensi
- Ambil bukti kemasukan (senarai pelancong)
3.Kontigensi
-Tempat lawatan tutup
*Cara pengendalian
-Minta maaf kepada pelancong
-Bawa pelancong ke tempat lain yang mempunyaipembayaran yang sama harga atau kurang
-Dengan persetujuan pelancong
-Memberitahu pihak agensi tentang perubahan yang berlaku
4.Kontigensi
-Kenderaan rosak /Bas
* Cara pengendalian
- Minta maaf kepada pelancong tentang kesulitan yang berlaku
-Betulkan kenderaan tersebut bersama TL,TG dan Koc Kapten jika boleh.
-Call agensi untuk meminta pengangkutan lain.
Contoh Situasi Kecemasan : Tempat Lawatan Sedang Di Baikpulih.
ReplyDeleteCara Mengatasi : Menukarkan ke tempat lawatan yang lain yang sama harga ataupun kurang daripada harga bayaran tempat asal.TL perlu meminta persetujuan daripada pelancong tentang bayaran tambahan yang akan dikenakan.TL juga boleh menggunakan duit kotigensi sebagai bayaran tambahan tersebut.TL perlu memaklumkan kepada pihak agensi tentang perubahan itinerari lawatan.Memohon maaf kepada pelancong tentang perubahan itinerari lawatan tersebut.
contoh situasi kecemasan : pelancong sakit
Deletecara mengatasi : TL tanya pelancong tentang keadaan pelancong, selepas itu, beri bantuan awal jika perlu, dan TL nasihatkan pelancong untuk berjumpa dengan doktor dan TL perlu bawa pelancong ke hospital yang berdekatan
Nor Khalila, sila jawab soalan yang diberikan.Terima Kasih.
ReplyDeletebla bla blaaaa... hahahahaha.... bgus semua jawapan... kasi naik point
ReplyDeletePELAN KONTIGENSI
ReplyDelete1. KEHILANGAN DOKUMEN VISA ATAU PASSPORT
• LAPORKAN PADA PIHAK BERKUASA POLIS
• MENYIMPAN SATU SALINAN BAGI SETIAP PARA PELANCONG YANG DATANG
• SIMPAN TENTANG REKOD KEBENARAN MEREKA
2. PERUBAHAN ITENARI LAWATAN
• MAKLUMKAN PADA AGENSI PELANCONGAN TENTANG PERKEMBANGAN TERBARU
• MENGESYORKAN TENTANG TEMPAT-TEMPAT MENARIK AKN DIUBAH DALAM JADUAL
• MAKLUMKAN PADA PIHAK YANG BERKAITAN SEBAGAI CONTOH PIHAK HOTEL,RESTAURANT,PEMANDU BAS
• DAPATKAN PERSETUJUANPELANCONG TENTANG PERUBAHAN YANG DIBUAT
• SIMPAN SATU SALINAN TANTANGAN PELANCONG
3. PELANCONG YANG SAKIT
• BAWA PELANCONG UNTUK PERGI KE HOSPITAL YANG BERDEKATAN
• BAWA PELANCONG KE HOSPITAL UNTUK DAPATKAN RAWATAN YANG SELANJUTNYA
4. PELANCONG MATI ATAU MENINGGAL
• TOUR LEADER AKAN TELEFON AGENSI PELANCONGAN UNTUK INFORMKAN TENTANG KEMATIAN PELANCONG
• TOUR LEADER AKAN TELEFON POLIS DAN PIHAK AGENSI